Popular Posts

Sunday, February 27, 2011

"Jangan nilai pada kulitnya, tapi nilai pada intipatinya!"


Tajuk entri yang telah saya lakukan modofikasi sedikit ke dalam bahasa Melayu ne berkisar tentang......:

job sebagai hakim debat, bukanlah satu benda yang baru. Tapi, honestly guys, being hakim bukan semudah kita makan atau minum! Keadilan tu penting dan teringat tips daripada my lec ( orang pertama yang mendidik kami erti bahas di Gaya, EN OTHMAN AZIZ ), JANGAN terpengaruh dengan gaya! Yeap, memang betul. Gaya perdebatan pelbagai.Macam2 ada. Tapi, kualiti yang sebnr adalah on how they explain their issue n prove consistantly setiap match dengan meyakinkan!

OH Ya, by watching this match, baru saya sedar banyak betul kekurangan diri waktu berdebat. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya, peluang menjadi hakim ne bley jadi satu method yang baik utk saya improve my skill.
huh, [ kadang2 sedih sebab belum pernah mengharumkan gaya ;-( ] entah bila bole buat? waallahualam..


Ada jugak benda baru yang sangt menarik perhatian saya. Apa dia?? Penuntut2 tempat saya jadi hakim ne 
( Rahsiakan tempat ). Hmm, honestly, kebanyakn kawan2 hakim saya terdiri daripada lelaki yang berperwatakan lembut [ Guys, sorry kalau anda terbaca ini, sekadar ingin jadikan anda idola  :) ] apa yang menarik pasal dorang :

1. Cara dorang bekerja : seryesly, saya bangga dapat kerja dengan dorang. Mereka sangat2 bersatu hati buat kerja. Mungkin mereka berperwatakan sedemikian!but, saya betul2 IMPRESS! dorang boleh buat benda2 yang kebiasaannya memerlukan khidmat orang2 mahir, tapi, dorang tidak! 100% students yang kendalikan. Ouch, i hope i can do it next time!amiiin :) Tahniah utk kamu!Cara kamu kendalikan Liga Debat sangat2 saya kagumi! banyak peserta okey! Disebabkan kamu, terus saya bersemangat utk adakan pertandingan macamne di Gaya before saya keluar. Maybe nex yer! (mudah2han dipermudahkan oleh-Nya.Amiin )

2. Talent : Huyoo! saya tabik dengan kamu. Dorang ne terdiri daripada pelbagai course ( kawan2 hakim ). Tapi, tapi. dorang ada banyak talent. 
Soorry to say, Saya rasakan, if dorang have a chance to be a teacher n mereka mahu jadi guru, mereka adalah guru2 yang terbaik daripada saya atau sesiapapun yang xpernah appreciate kerjaya guru! dorang baagus manage pendebat yang ramai, bagus dalam berkata2, cepat berfikir utk solve problm, teliti buat kerja, pendengar yang baik n so on! and guys, thnx utk game " PEMBUNUH" yang kamu kenalkan!sangat enjoy. ada masa, surely saya akan perkenalkan dat game dengan kawan2 lain :)

3.  KEKEMASAN : yang ini saya tabik spring!!Ada satu sidang debat tu, saya menjadi hakim bersama seorang rakan hakim ne ( nama dirahsiakan )... OMG, sangt saya bangga ada peluang tengok dia bekerja.

Guys, kalau kamulah kan dalam situasi macam kami " Jadi hakim yang semamngnya akan  kesuntukan masa untk buat analisis fakta kes pihak kerjaan dan pembangkang" ,,kamu pasti kamu akan tulis tiap2 perkataan tersebut nicely?pastikan garisan lurus? warnakan perkataan penting? buat mind map?? 

Kalau saya, saya yakin utk jawab TIDAK!  Tapi, diffrent dengan sahbt saya yang mungkin perwatakannya berbeza dengan tuntutan gendernya. Dia buat semua benda2 itu ; garisan lurus, warna perkataan, mind map etc. huh! jauh beza dengan apa yang saya buat!huhuhu~ tulis nota waktu kuliah pun saya malas inikan lagi tym sya sibuk utk berfikir pro n cons! huhu. mesti shbt  sya ne mempunyai koleksi nota yang kemas dan tersusun! itu saya PASTI!!


Kesimpulannya, kemarin dan hari ini satu benda besar yang saya hv learnt, kekurangan dlam diri xsepatutnya jadi penghalang utk kita buat sesuatu! Berbeza dengan saya; manusia yang banyak dengan alasan walhal cukup dengan pemberian nikmat oleh-Nya!!! 
( masya-Allah ). 

Thank U ALLAh, sebb beri saya peluang utk kenal, lihat dan bekerja dengan mereka. Walaupun ,mereka bersifat luar tabii gender dorang tapi, ada sesuatu yang mereka telah ajar saya! Alhamdulillah.

Kamu,kamu, kamu saya nasihtkan kamu dan DIRI saya, jangan kita suka letakkan diri orang lain sama dengan situasi kita! sebb setiap orang berbeza. Kadang2 orang yang luarnya nampak bersahaja, sebenarnya FULL OF MYSTERY.

And utk rakan2 hakim : makasih guys!saya bangga dan gembira kenal kamu ( walaupun kamu enda baca ne blog ). Kamu enda sombong ow! baik ne :) sweet memory! 



4 comments:

  1. teruskan usaha jadi hakim cemerlang.. hehe

    ReplyDelete
  2. ops.. sorry2.. ko pla nad.. hehe... tu larr letak bah nama d profil.. hehehe
    mana ko jadi hakim ni..?? bagus2.. maju oo .. hehe

    ReplyDelete